tisdag 14 februari 2012

TIO I TOPP

 Så är det min tur att minnas igen, idag är det tant Brun som gör inlägg. Tänkte presentera ett radioprogram som styrde vilka plattor som såldes, då pratar vi om EP eller LP:)


10 i topp fanns mellan 1961-74 och det var väl när jag var omkring 10 år jag började att lyssna på allvar på detta program som kom att styra mina lördagar många år framöver. Kl 15.00 satt man som klistrad framför radion.


 Första programledaren var faktiskt Lill Lindfors. Kommer ni ihåg när juryn skulle rösta, då kom smatterljudet när alla tryckte på sina mentometerknappar och så avslutades det av ett pling när röstningen var klar.


 Programmet sändes ifrån olika städer och det var ju en ära förstås att få vara med och rösta :) Flest låtar hade ju Beatles så klart och det var musiken ifrån England som styrde hela listan. Dom svenska banden fick slåss för att få in sina låtar.


Lyckan var total när jag som 12-åring fick min första rullbandspelare. Tänk, då kunde jag spela in varenda låt varje lördag och det gjorde jag under många år. 


Att gå och köpa plattor var inget att tänka på för det kostade en förmögenhet så bandspelaren var räddningen.

 
 Programmet lades ned när den kulturpolitiska debatten ansåg att musik inte kunde värderas. Proggrörelsen var drivande när det gällde denna debatt och sorgen var stor när programmet försvann.


Tur att så mycket  60-tals musik har kommit på CD och har en serie här hemma som heter 10 i topp :)


Det var en liten tillbakablick ifrån mig, ha en trevlig dag, 
tant BRUN

33 kommentarer:

  1. Javisst minns man Tio i Topp !
    Lördagar var en riktig radiodag, först Svensktoppen kl. 11 och sedan Tio i topp på eftermiddagen! När jag läste ert inlägg så kom jag faktiskt pecis ihåg hur ljudet lät! Smatterljudet och det där plinget när det var färdigt!
    Lyckan var ju fullständig när jag fick min cassetbandspelare! Spelade in med mikrofon! Någon sladd mellan radion och bandspelaren hade jag inte de första åren. Det största problemet var att få min lillasyster att vara tyst under tiden. Minns att jag mutade henne med ängelbokmärken!

    Ja, herregud vilka minnen era inlägg sätter igång!

    Mysig Alla Hjärtans Dag på Er alla tre

    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera
  2. Klart att jag minns! Tänk vad lätt man glömmer...så TACK för att ni påminner!!! Känslan att få sitta här framför datorn och minnen, ljudet, dofterna "poppar" upp. Hur en lördag kunde vara för många år sedan, men jag fick aldrig vara med och rösta.
    Önskar er alla damer allt gott! Massor med hjärtan sänder jag genom datorskärmen.
    Kram & Vink från mig.

    SvaraRadera
  3. När man skulle spela in låtarna på kassettbandespelaren, då fick man sitta och vara beredd att stänga av inspelningen innan programledaren började prata:)
    Jag fick faktiskt vara med i juryn 1973, jag var 14 år då. På fredagkvällarna ringde de och så fick man säga vilka tre man tyckte var bäst.
    Ja, det var tider det:))
    Kram♥ på er

    SvaraRadera
  4. Klart man minns!!!
    Det var toppen med Svensktoppen satt som klistrad och lyssnade!
    ler!
    Ha en fin Hjärtans Dag!
    Kramar Kathrine

    SvaraRadera
  5. Åh, jag minns! Men minns inte att Lill Lindfors var programledare, sen var det väl Kersti Adams-Ray vill jag minnas. Det var ett program som man inte ville missa!
    Ha en fin Alla Hjärtans dag!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Det var det viktigaste i världen att få reda på vilka som var med på 10 i topp! Kommer ihåg en gång dom var i Växjö och jag, som spelade dragspel, kom ut med dragspelet i hand efter en träning, samtidigt som alla ungdomar trängdes utanför och skulle in och lyssna och rösta. Man kände sig rätt dum då, haha.
    Ha en fin dag.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara så himla mysig med svensktoppen.Satt som klistrad.Ha en fin alla hjärtans dag.Kram Rita ♥

      Radera
  7. 10 i Topp fick man inte missa, det var det viktigaste på hela veckan. Rullbandspelare hade jag aldrig någon men däremot kassettbandspelare, kommer ihåg hur man satt och med fingrarna på knapparna för att starta inspelningen i rätt tid... och vilket bra ljud det blev ;-).
    Kersti Adams-Ray är väl den jag kommer ihåg bäst. Det var tider det.

    En stor kram till Er på alla hjärtans dag.
    Susanne

    SvaraRadera
  8. Hej!önskar er en fin alla ♥ dag kram Jessica

    SvaraRadera
  9. Min första bandspelare var en kasettbandspelare med svajigt, burkigt ljud men man var lycklig ändå :)

    SvaraRadera
  10. Ja, visst minns man 10 i topp! Det var verkligen lördagsnöjet, innan man skulle ut och svira! Uppvärmningen liksom! Den enda gången i veckan där det spelades pop på radion - bara en sån sak!
    Ja, visst minns jag bandspelaren - den gamla hederliga rullbandspelaren!!!

    Jodå, jag minns också poesiboken - har kvar den ännu och det verkade vara samma verser som florerade...!:)
    Lisa

    SvaraRadera
  11. Tio i topp kommer jag ihåg, ja de va tider de. Min poesibok har jag kvar än idag och de e jag glad för.
    Alla Hjärtans Dag kram till er från torpet

    SvaraRadera
  12. Tio i Topp!
    Ja det var det bästa på hela veckan! Kan fortfarande plocka fram känslan i minnet:) Min bästa kompis och jag sjöng med i alla refränger, gjorde oss fina inför kvällen, friserade och sminkade oss och kvällens förväntningar blandades med textrader i låtarna och bara känslan att det var lördag! Livet lekte!
    Men jag minns inte att Lill Lindfors var programledare. Bara Kersti...och vad bra hon var!!!
    Kram och tack för ännu en trevlig minnes-flashback :)))
    Trevlig alla-hjärtans-dags-kväll;)

    SvaraRadera
  13. Minns att jag och min kompis Hjördis tog oss in i hennes storebrors rum där hans rullbandspelare stod. Ingen var hemma och vi var 7 år och fick för oss att spela in oss själva när vi sjöng och fånade oss...spelade bort hans samling med tio i topp låtar som han spelat in under lång tid. Har jag någon gång varit nära döden så var det då. Kommer aldrig att glömma hans galna blick och vrålet när han fattade vad vi gjort. Tur att storasyster Anna höll för dörren så vi hann springa hem till mig...
    Kram Annika

    SvaraRadera
  14. tänk när man spelade in, och så envisades programledaren att prata långt in i låten. Så irriterad man blev. Eller så kom någon in i rummet och sa något som man fick med. Ja det var då det:-)

    SvaraRadera
  15. Jodå visst har man minnen från 10 i topp. Rullbandspelaren minns jag tydligt och jag tror att vi har en kvar i källaren. Mentometrar som man röstade med :). Lördagar kl.15.00 visst var det då?

    Kram

    SvaraRadera
  16. Jag hade kasettbandsspelare och spelade in allt med microfon. Irriterande när någon kom in i rummet när man spelade in. Fanns det inte något som hette kvällstoppen oxå.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  17. Tio i Topp hörde till lördagen för hela familjen, minns jag. Radion hade vi i sovrummet och dörrarna öppna till allas rum så alla kunde lyssna. I köket drack alltid mamma och pappa kaffe när programmet gick. Härliga minnen:)

    Karinkram

    SvaraRadera
  18. Nog minns man alltid :) 10 i topp levde man för, tänk så många lördagar man tillbringade framför transistorn, ha en fin dag alla tanter

    SvaraRadera
  19. Hittade er av en slump. Ni är ju coola. Kul med en blogg som är så totalt olik allt annat jag stött på. Minns att pappa hade en såndär rull bandspelare och en massa fina högtalare som han gjort själv. Annars är jag väl för ung för att minnas men många prylar lever ju kvar än idag

    SvaraRadera
  20. Ja, där satt man med bandspelaren beredd, mikrofonen intill radion. Så skulle man lyckas med konststycket att trycka ned två knappar samtidigt för att starta inspelningen.

    Sedan lyssnade man på musiken om och om igen, vilka tider det var:)
    KRAM Helena

    SvaraRadera
  21. Blir alldeles nostalgisk! Kommer precis ihåg var radion stog å var jag satt i köket.... å pappa tyckte det var skräp!!!! Å bandspelaren, rena lyckokaoset innom en när jag fick den i julklapp å vad jag har spelat in mycket! Tack för en fantastisk blogg! Kram Iréne

    SvaraRadera
  22. Jaa, vilket härligt minne! Jag kan fortfarande höra Kersti Adams Ray presentera låtarna när jag tänker på tio i topp. På samma sätt som så många andra beskriver, spelade jag in på band och blev grymt irriterad om det pratades innan låten var slut.
    Jag minns inte att Lill Lindfors var programledare. Jag är väl för ung kanske ;o)
    Kram till er!
    Åsa.

    SvaraRadera
  23. Ser bilden på Lill och tänker att det är kul hur frisyrtrenderna har gestaltat sig genom åren! Här är det just nu väldigt "hippt" med stora uppsättningar vilka man använder diverse donats och klär in håret i! (50/60-talsinspirerat) :)

    Min morfar använde alltid en rullbandspelare... nostalgi för mig!

    Ha det fint alla tanterna och tack tant Brun för ett mysigt inlägg!
    Kram♥ Maria

    SvaraRadera
  24. Härlig läsning som vanligt! Jag älskar 50 och 60-talsmusik.
    Kram Sonja.

    SvaraRadera
  25. vilken rolig tillbaka blick!
    Passar på att önska er en fin kväll! kram emelie och elin

    SvaraRadera
  26. 50 och 60-talsmusik är den bästa! Vilket underbart minne! Ni har en så härlig blogg!

    /Sandra - Stolpås Gård

    SvaraRadera
  27. Så många minnen ni väcker till liv hos mig. Tack för det!
    Min poesibok finns kvar och det händer att jag tittar i den, när jag hittar den bland mina gamla minnessaker.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  28. Jag satt också framför radion och lyssnade på detta program... Men den jag mest kommer ihåg är väl Kaj Kindvall... Sorgligt i alla fall när det tog slut.
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  29. Ja, vilka minnen!
    Jag spelade också in, på min pappas rullbandspelare. Vilken musik som gjordes då!

    Trevlig helg på er!
    Agneta

    SvaraRadera
  30. Ja, men visst minns jag!
    Härliga lördagar... och jag fick också en så´n där rullbandspelare...
    Spelade in alla 10 i topp, under lång, lång tid:) Fortfarande lyssnar jag väldigt gärna på 60-talsmusik - det var tider det!
    Ha det bra alla tre tanter - Kram!

    SvaraRadera
  31. Tack bästaste tant Brun för denna resa tillbaka i tiden :o)

    Hade själv en likande rullbandspelare. Den användes mycket flitigt. Till slut var bandet så nött att det nästan gick av. Tänk vad man uppskattade denna spelare. Den var guld värd! :o)

    Tack för fint inlägg!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera