tisdag 10 januari 2012

I afton dans.

Det här inlägget kommer att handla om en "helt vanlig" kväll på 60 eller kanske 70-talet. Det är juli och vi befinner oss någonstans ute på landet.
Minns Ni folkparkskvällarna? Hur man riggade upp sig i bästa stassen och åkte iväg med vännerna till Parken för att fröjda.
Minns Ni den stora entrén med vändkorset? Hur man köade, betalade inträdesavgiften för att så få en stämpel på handen av osynligt bläck som sen kontrollerades genom att man fick sticka in handen under en lampa där på disken. Joo då, det var helt i sin ordning, stämpeln syndes så det var bara att passera.
Så var man inne på festplatsen och Alla var där!


På stora dansbanan spelade band som Sten och Stanley, Sven Ingvars, Streaplers, Flamingokvintetten eller nåt av dom andra stora
dansbanden.  Dansgolvet var fullpackat och det dansades så att svetten lackade. Grabbarnas vita nylonskjortor fick stora fläckar på ryggen.

På lilla dansbanan var det disco. Där shakade den något yngre publiken loss till dom senaste Tio-i-topplåtarna.
Man strosade omkring, köpte sig en korv med bröd, en mellanöl i plastmugg eller så hängde man en stund vid lottkiosken eller chokladhjulet. Nakna glödlampor på sladdar, dragna mellan stolpar och hus hängde gungande i vinden och det var en härlig stämning.

Klockan 22.00 var det uppträdande på stora scenen. Många samlades nedanför scenkanten i god tid för att komma så nära sina idoler som möjligt.
Där spelade kända artister som...Chuck Berry,Bill Haley, RockFolket och Rock-Olga.......
Där var  Jerry Williams, Simon and Garfunkel, Hep Stars och till och med ABBA. Du minns säkert många fler.
Efter uppträdandet var det lång kö för att få autografer. Antingen fick man den i sitt autografblock eller på en lapp. Hade man inget annat att ta till, fick man dem skriven på armen. Oj oj oj, sen kunde man ju inte tvätta den armen på länge!

Ju senare på kvällen, desto livligare gick det till i parken. Ordningsvakten i blå overall med tummarna nedstuckna innanför det breda läderbältet där batongen dinglade, spatserade myndigt omkring och såg till att allt gick rätt till. Var det någon som hade plankat in, alltså krupit under stängslet, så tog han honom i hampan och han åkte ut fortare än kvickt och mera regel än undantag var väl, att han fick avstyra nåt slagsmål bland raggarbilarna ute på parkeringen.


När kvällen var slut och parken stängde, ringlade långa karavaner av bilar tillbaka till stan och till byarna runt om i trakten. Säkert har många funnit sitt livs Stora Kärlek där i parken en ljummen sommarkväll för länge länge sen.
Har Du, några minnen från din ungdoms Folkparkskvällar eller kanske Dina föräldrar berättat. Det skulle vara roligt att höra.

Visst finns det en del Parker kvar fortfarande, men den andan som fanns där på 60 och 70-talet, den är nog borta för alltid.

Detta var ett kärt sommarminne från Tant Gröns ungdomsdagar.

(Alla bilder i detta inlägg är hämtade på nätet.)


35 kommentarer:

  1. Jomen det var ju precis så det var. Jag var inte så intresserad av dansbandsmusiken, men Parken var ändå ett ställe man gick till. Som tur var så bodde vi nära.
    Vi har en liten "Park" i grannbyn, som har sånt retrostuk och där kan man förflyttas många år bakåt i tiden när man, nu med sin äkta man, äter en korv m bröd och lyssnar på gammal rock...och lugnt vandrar hemåt i sommarnatten, nykter och lagom trött.

    SvaraRadera
  2. Ja visst minns jag...jag som kommer från norrland kunde åka ca 20 mil för att dansa en kväll(sedan tillbaka dvs 40 mil)!!! Bypojkarna körde och vi flickor satt bak i bilen utan att va me om nån krock....
    Tack för härligt inlägg!
    Var rädd om er tre tanter och vink från mig.

    SvaraRadera
  3. Jag var inte så ofta i parken i stan. Tror inte jag var där mer än en gång i ungdomens gröna vår och då tittade jag på Claes-Göran Hederström, Mona Wessman och Nina Lizell. Sen var man där när man blev lite äldre och det var väl ganska trevligt, men jag var aldrig någon dansant tjej (inte foxtrot och bugg i alla fall) utan det var mer disco för mig och min kompis. Kärleken hittade jag i en lada ute på landet där dom brukade ha dans. Men då var det mindre dans också, haha.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  4. Ja, dessa folkparker så roligt det var! Och på vintern var det Folkets hus och bygdegårdar. Och dessa orkestrar och uppträdande som det ibland var! Man packade ihop sig stora gäng i bilarna och åkte långa vägar. Det var tjuvdans och tänk vilken spänning inför sista dansen! Ja, det var roligt!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Ja men visst kommer man ihåg detta o alla uteplatser,Ekåsen,lerdala.m.m Ja det var tider det flickor..mer sånt härlig blogg måste jag få säga..kramen Gunilla

    SvaraRadera
  6. Jo, visst har man hängt i parken och lyssnat på många bra artister. Jag har t.o.m plankat in utan att bli upptäckt. Man dansade och hade så himla skoj.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  7. Jag är för ung för att varit med om dylikt på 60-70 talet. Men jag har firat midsommrar i en liten fjällhåla med raggarbilar och andra bilar i massor, tält, poliser, gruffande och lång kö till korvkiosken. De var tider :))

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  8. Föddes 64 så jag hann inte med riktigt men ända in på 70-talet fanns efterdyningar av folkparker så lite hann jag allt med:)
    Kram Annika

    SvaraRadera
  9. Åhh vilka minnen som dyker upp nu....Jag var lite för ung på 60-talet, men på det glada 70-talet hade jag många roliga folkparkslördagar. Skogsvallen i Östervåla var ett kanonkul ställe på den tiden. Den parken finns kvar fortfarande,men det är nog lite tunnsått med evenemangen nu för tiden. Men jag tror, att Jerry Williams spelar där ibland fortfarande. Tack för alla era minnesväckande inlägg!
    Kram från Åsa.

    SvaraRadera
  10. Villken minnenas kavalkad jag är född 55 så jag minns folkparkerna!
    Kul att du tar upp det här
    Ha en fin Dag
    Kramar Kathrine

    SvaraRadera
  11. Ja, så var der. Min kompis och jag hunde lifta långa vägar för att komma på dans (hur vi vågade förstår jag inte nu, men tiderna var lugnare:):) Det var på-70 talet, på vintern gick vi på innedans, det var tider det!

    Helena

    SvaraRadera
  12. Den danskvällen är nog mera 70- än 60-tal! På tidigar 60-talet fanns nog inga discon, tror de kom först i slutet av 60-talet!
    Men visst minns jag somrarna och så många kul festplatser med dansbanor det fanns ute på landet dit man åkte på lördagkvällarna och alltid levande musik förstås, oftast den tidens lokala popgrupper som spelade - världsberömda i hela byn!!:)
    Vilken härligt nostalgitripp och säker många som känner igen sej i er beskrivning!
    Lisa

    SvaraRadera
  13. Ja, härligt. Kommer ihåg Björknäsparken. Första gången man dansade där; blå kjol med vita prickar och resårskärp....Min bästis hade tukos kjol och vita prickar. Vi jobbade i ett barnensdagsstånd och sålde lotter och när vi hade en ledig stund smög vi ner och fick dansa....
    Kul! Ja, älskar att dansa även nu men nu blir det mest på föreningsfester och liknande...
    Hälsningar från norr
    Carin

    SvaraRadera
  14. Jag började gå till parken på 80-talet efter skilsmässan,jodå Huskvarnaparken var mycket aktiv på den tiden,lärde mej även dansa gammeldans så jag har skuttat runt till Rock-Olga som på den tiden spelade gammeldans

    SvaraRadera
  15. och när kvällen var slut så åkte vi alltid till byns "korvmoj" och köpte en specialare:-)

    SvaraRadera
  16. Faktiskt så har det inte varit direkt några folkparksbesök för mig, här var det ungdomsgården som gällde med alla bra band som spelade varje helg :) och under 70-talet var det discoteken som gällde...ha det gott alla tanterna, kram

    SvaraRadera
  17. Känner som vanlig igen mig i det mesta ni berättar. Nu vet jag vad jag ska (!?) drömma om i natt! Mina fantastiskt roliga danskvällar på Sandgrynnans festplats i Kalix!!!
    Kram/Karin :)

    SvaraRadera
  18. Jag var inte så gammal när jag var på galej i folkparken, då var mina idoler Björn Skifs och Blåblus=) Plankade in gjorde jag också...utan att bli upptäckt...minns också hur kallt det kunde vara vid tretaget på morgonen när man skulle cykla hem 1,5 mil och solen precis gått upp.

    Det finns något att hämta hos mig=)

    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  19. Känns som jag var med när jag läser om det:)

    Men jag är född -65 så....

    Jag var mycket i Finland/Österbotten när jag var mindre och där var det fortfarande så att man åkte med "bussen" till en dansplats. Vi hade såååå kul. När det stängde var det bara att hoppa på "bussen" igen för vidare färd hemåt. Mormor tittade alltid lite extra på mig när jag kom hem;);)

    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  20. Visst har jag dansat i folkparker, mest var vi i Årjäng (Värmland)
    Och det är nära gränsen så där var många norrmän, riktigt roligt!
    Och parken finns kvar, där är fortfarande dans på sommaren.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  21. Jag var inte så mycket för det där med att gå på dans - åtminstone inte på Parken, men... visst minns man - det hände ju några gånger och det var precis, som tanterna beskriver :)
    Trevlig helg på er!
    Kram

    SvaraRadera
  22. Jo...nog minns man...Å jag minns förmaningarna också som haglade över en när man skulle iväg...inte följa med i okända bilar, inte dricka något som man själv inte köpt, tänka på sitt goda rykte...Jo, jo...det var nog så att mamma också hade varit ung en gång!! När jag tänker tillbaka förundras jag också över hur lite sömn man behövde på den tiden...
    Ha´en bra helg!!
    Kram

    SvaraRadera
  23. Jag har väl inte varit så mycket i folkparkerna, men däremot var det disco som gällde för mig på 70-talet, även om jag sett både Hep-stars och Abba. Men när jag såg Hep-stars fick mamma och pappa följa med mig, för jag var för liten. Och alla förfasade sig över det långa håret, och att alla stod upp i bänkraderna. Ja jisses :))
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  24. God fortsättning!

    Vad roligt det är att läsa alla inlägg här. Kommer så väl ihåg det du skriver om låneböckerna. Stämpeln där bak i boken, doften av Bibliotek. Eftersom jag blivit kvar i min födelsekommun hela livet så finns säkert en del av de böcker jag lånat genom åren kvar i hyllorna. Jag är fortfarande en trogen besökare där några gånger varje månad.

    Jag har inte varit i folkparkerna så mycket. Men dans och disco i folkets hus var det nästan varje fredagkväll i min ungdom :o)

    Idag har jag startat en ny blogg och hälsar varmt välkommen till....

    Mitt Idyllien.

    Ha det gott!

    Kram

    Monika
    (Fd Bloggen Juletid)

    SvaraRadera
  25. Först måste jag säga.....vilken UNDERBAR blogg!!!
    Vilka minnen som dyker upp (jag har suttit och läst ALLA inlägg), gud så nostalgisk jag blev:)
    Jag är född -59 så nog minns jag danserna, killarna, spänningen inför sista dansen osv.
    Mötte min man på ett dansställe sommaren -80, det låg alldeles vid havet och var väldigt populärt.
    Jag lägger till er på min läslista, för den här bloggen måste jag följa!
    Trevlig helg alla tanter;)
    //Marie

    SvaraRadera
  26. Oj oj oj sommar i parken, vem minns inte det fast jag är ca två generationer yngre så har jag mina minnen, både om att planka in (mest för att det var spännande) och om att sitta på sluttningen framför stora scenen och vänta på sommarens höjdpunkt. Tror inte mina barn kommer få uppleva den fascinationen i att sitta där och vänta eller att dansa på gammalt gistet dansgolv... Parken i min hemort finns kvar men jag vet inte hur aktivt det är där? Sten och Stanley hör till min barndom då de kommer från andra sidan av sjön i min gamla hemort...

    Kramar & trevlig fredagskväll!

    Nettan

    SvaraRadera
  27. Hej på er! Tack för titten! Jo detta citat har gubben hittat på en tavla (som han oxå köpt) till mej,hihiih...kramis Gunilla

    SvaraRadera
  28. Vilken kul blogg ni startat. Jag har inga minnen av folkparker personligen utan för mej var det mer disco på 70-talet men jag ser liksom min syster framför mej i det du beskriver :) Vacker bild av BB i profilen och kul med Elsa Beskow tanterna i headern. Kram Katta

    SvaraRadera
  29. Haha, jag skrattar och minns, precis så var det. Kalla sommarkvällar var det mamelucker och undertröja som gällde innanför den snygga vårdräkten, javisst hade man dräkt när man skulle vara fin. Men huvudsaken var att man såg snygg ut och på den tiden klarade man av att vara påpälsad under kläderna, inget som stramade då heller.

    Min dansanta period skedde till största delen i Mariebergsskogen i Karlstad, där många på den tiden kända band uppträdde. Fast jag var förtjust i en engelsk grupp som hette The Phantoms, som ofta var och spelade i Sverige. Undrar om någon kommer ihåg dem? Det var Beatles-låter och Chuch Berry, ack ja, vilka minnen. Man har en bottenlös brunn att fiska i känns det som.

    Ha det gott och gräv i dessa härliga minnen.

    Kramar Birgitta

    SvaraRadera
  30. Hej på Er alla tre!
    Vilken rolig blogg ni har!
    Rena rama nostalgitrippen att titta in här!
    Filmisar med vackra Birgitte,( som man drömde om att få likna när man blev vuxen) Hep Stars, Sven Ingvars, Tant Grön, Tant Brun, Tant Gredelin, Lotta på Bråkmakargatan... Ojoj, lägger mig som följare på direkten!

    Skön söndag
    Anncathrine

    SvaraRadera
  31. Hej Tanterna!
    Er blogg är fantastisk - rena nostalgitrippen varje gång! Jag fick en Award igår och vill ge er en också. Den finns att hämta hos mig på http://ankistankar.blogspot.com/
    Kram till er

    SvaraRadera
  32. Ni får en Award från mig också, så underbar blogg som ni har.
    Kram/ Berit

    SvaraRadera
  33. Jag har också varit med om lite "parkhäng" under de tidiga 80-talet... men bara ytterst lite! Hade under den här tiden vänner som for många mil för att roa sig i olika parker runt om i Bergslagen. Det blev liksom en livsstil för dem om somrarna! :)

    Önskar alla tanterna en fin söndagkväll och kommande vecka!
    Kram♥ Maria

    SvaraRadera
  34. Hej Tre tanter! Här fick man sig en härlig nostalgitripp, då mest från folkparkerna, känner igen mig till punkt och prick! Var ju i mina bästa år där på 70 talet *ler*! Tack för er titt hos mig, jag kommer till att titta in här ofta! Ha nu ett fint veckoslut! Kram Iréne

    SvaraRadera
  35. Hej.Tre tanter.
    Jättekul att läsa o tänka sej tillbaks på den sköna fina tiden...
    Var till Skogsvallen många gånger.
    Tack.

    SvaraRadera